Tuesday, July 14, 2009

nak panggil ape ek.....anak ke tanggang???

salam...arini aku ader ckit idea nk kongsi ngn korg sume psal pengalaman aku smlm....cmni..smlm aku g anta abg aku kt ampang..die nk tido kt umah kwn die..pas2 aku bwk adik aku g pejabat pos beli setem ngn envelope sb nk anta balas surat tawaran politeknik kt arau...lepas 2 abah aku lak kol...die soh aku g bli makanan..aku pun dengan berbesar aty menurut perintah abah aku....so, nk dijadikan citer..aku berenti ar kt satu kedai makan kt lembah keramat ni....aku soh adik aku jer kuar g bli makan..aku dok jer dlm kete....mse aku dok dlm kete...mate aku terpandang seorang wanita tua ni....senang citer aku panggil die 'nenek' ar ek...bile aku tengok nenek ni aku jd sebak...yer ar....dengan tengah malam buta...die dok usung satu beg plastik penuh ngn kerepek....aku sure korg pun penah jmpe org yg dok jual2 kerepek kt kedai2 makan ni kn.....kalu pmpuan dlm lingkungan 40an tu aku x kisah ar...ni umo die da cm umo nenek aku...dlm lingkungan 70an....dlm dok asyik menjual 2 die berenti minum lenchi kang...die minum ngn penuh tekun sb dari gaye die cm nenek 2 tengah haus..yer ar...spe yg x penat...bawak beg plastik besar2..pas2 kne jalan2 lg...nk cari rezeki....ngn faktor umo lg....ish...x smpai aty aku tengok....tibe2 rse sebak dlm aty aku...aku tertanya2..mane g anak2 die???xkn anak2 die sanggup biarkn mak die kuar mlm sorg2 usung beg plastik besar g jual kerepek smpai tengah2 malam buta..pdahal dlm umo yg mcm 2 die sepatutnya dok umah jer....tengok tv...men ngn cucu....tp ni jd len....sedangkn mak aku nk jalan kaki dr umah nenek aku ke umah pun aku x bg walaupun jarak die x smpai 100meter....kalu xda moto skalipun aku teman mak aku jalan kaki same2...aku rse bukan aku jer wat cm 2..korg pun smer kn..yer ar..spe yg x sayang mak ngn ayah kn...dorg ar yg besarkn kite..dr lahir smpai kite da tua.....sedangkn ank kucing pun sayang mak die...ni kn pulak manusia kn....tp sknk ni aku rse ank2 sknk cm da x sayang mak bapak dorg.....ader kes ank bunuh mak ar..anak pukul mak ar..mcm2 lg ar....ape nk jd ngn ank2 zaman sekarang??dorg x tkt ker kalu dorg wat cm 2 kt mak ngn ayah dorg....x mustahil 1 ari nanti anak dorg lak wat cm 2 kt dorg...ingt ar...syurga di bawah tapak kaki ibu....mak ayah kite susah payah jage kite mase kite kecik..berjage malam nk bg kite susu....bile kite sakit jer mak ayah kite da jd x tentu arah.....tp bile kite da besar ape yg kite balas kt mak ayah kite??nk g kedai pun nk upah..kalu x bg upah xnk g kedai....kalu mak beli ape2 or masak kt kite ader kite ucapkan terima kasih??? tp kalu pkwe, kawan, bos...belanjer sekali..terima kasihnyer smpai seminggu...cmni ke anak2 sekarang.....???i2 ke yg dinamakan ANAK????ingat ar....mak ayah kite idup sekali jer kt dunia ni....mse dorg idup ni ar kite nk bahagiakan dorg..bile dorg da xda sume da x berguna lg...duit boleh dicari..mak ayah tiada pengganti.....aku nk ingatkn kt sume termasuk diri aku..sayangi ar mak ayah korg..tnpa dorg idup kite x bermakna....so, sayangilah mak ayah korang...jgn menyesal dikemudian hari...salam....

No comments:

Post a Comment