Tuesday, June 23, 2009

kalau ader jodoh ader ar....


seperti yg aku jnjikan td...kali ni aku nk ckp psal jodoh lak....aku tau sume org mesti cayer kt jodoh kn??jodoh ni sume ketentuan ALLAH..kite leh merancang tp sume 2 ALLAH yg tentukn....aku tertarik kt ayat sebelah ni...."kalau kita mencari cinta pada menusia....belum tentu kita temui cinta sejati...tp kalu kita mencari cinta pada Ilahi..Dia pasti menerima cinta kita kerana i2lah cinta yang hakiki..." bg aku ar kn..ayat ni walaupun simple die memberikan mksud yg mendalam....bg aku ar kn..cinta hanya kepada ALLAH dan RASUL....sayang baru sesama makhluk..prinsip ni aku pegang smpai sknk.....bile aku ckp jer cmni kt kwn2 aku..kebanyakknyer gelak...dorg kate kalu xda cinta, dua haty xkn bersatu...tp biar ar dorg nk kate aper...yg pnting aku tetap aku....lg 1, aku nk share ngn korg tentang satu hadith ni..aku x ingt dr riwayat saper...tp ayat die mmg bg mksud yg mendalam..."sayangilah seseorang itu seadanya kerana tidak mustahil suatu hari nanti dia akan menjadi org yg kamu benci...dan bencilah seseorang itu seadanya kerana tidak mustahil dia akan menjadi seorang yg kamu sayang suatu ari nanti..."...hadith ni aku pegang smpai sknk....smer gak ngn ayat yg atas td....ader org ckp...mmg jodoh ditentukan ALLAH tp kite sebagai manusia kne ar berusaha mencari...i2 mmg ar betul..tnpa usaha xkn jd aper2....tp bg aku....kalu sekadar kawan pun...kalu da ditakdirkan bersama...mmg tetap akan bersama gak...so, bg aku, kalau ad jodoh 2 ader ar...x semestinyer kne couple bru leh kawen kn....couple ni sebenarnyer xda dlm Islam..ni sme budaya barat jer....jgn marah ek kalu aku ckp mcm ni..ni ikut pndangan aku jer....budaya Islam dlm perhubungan yg sah adalah ijab n kabul...2 jer....merisik ngn tunang 2 sunat jer..yg wajib 2 ijab n kabul.....xda dlm Islam ckp kalu nk kawen kne couple dlu....tp merisik 2 penting gak sb nk tau background bakal suami/isteri kiter....tol x....Rasulullah S.A.W pun ader bersabda...carilah kamu pasangan ikut 4 perkara... agamanya...keturunannya...hartanya dan kecantikannyer..oleh itu pilih la yg beragama nescaya kamu akan bahagia....bnyk perkara yg ckp psal jodoh ni...cume kite jer yg x tau.....so, smpai cni jer ar kot pndapat aku tntang jodoh....akhir kate.....kalu ader jodoh ader ar....

No comments:

Post a Comment